اعضای هیات علمی

بازگشت

گارگاه مدیریت توسعه پایدار روستایی

 

 

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

طرح درس ویژة درس‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه

 

آدرس ایمیل:

z.soltani@scu.ac.ir

مرتبة علمی: استادیار

نام و نام خانوادگی استاد: زهرا سلطانی

نیمسال تحصیلی : 99-98

 

گروه: جغرافیا وبرنامه ریزی شهری

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی

تعداد واحد: 2

نام درس: گارگاه مدیریت توسعه پایدار روستایی

 دورة تحصیلی: ارشد

 

جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس تخصصی

 

هدف کلی:

آشنایی و فراگیری تدوین یک طرح تحقیقی، جمع آوری داده ها واطلاعات، تحلیل داده ها و ارائه راه حل ها برای مسائل ومشکلات پیش روی مدیریت توسعه پایدار روستایی

 

اهداف یادگیری:

از دانشجویان انتظار می رود که پس از اتمام دوره توانایی بررسی و تجزیه و تحلیل حداقل یکی از مسائل و مشکلات روستایی را با دیدگاه مدیریت توسعه پایدار روستایی داشته باشند.

 

رفتار ورودی:

انتظار می رود دانشجویان با مفاهیم و مبانی نظری مرتبط بامدیریت توسعه پایدار روستایی و همچنین  کار با نرم افزارهای تخصصی مرتبط بارشته خود را آشنایی داشته باشند.

مواد و امکانات آموزشی:

وسایل وتجهیزات کارگاهی، اسلاید، نرم افزارهای آموزشی، نقشه.

 

روش تدریس:

ترکیبی از سخنرانی، بحث های گروهی و راهنمایی در ایفای نقش دانشجویان جهت انجام پروژه عملی درس.

طرح اولیۀ عنوان د رس هر جلسه (نوشتن واژگان کلیدی بر تخته).

پرسش از دانسته های دانشجویان (نوشتن تیتر وار نظرات دانشجویان بر تخته).

طرح درس به صورت پرسش و پاسخی و ردّ و اثباتی با دانشجویان.

ایجاد فضای گفتگو و مناظره بین دانشجویان دربارۀ مطلب هر جلسه.

 

 

 

وظایف دانشجو:

مشارکت در مباحث نظری  و گروهی

 همچنین تعریف و انجام کار عملی درس متناسب با مباحث کارگاه

 

شیوه آزمون و ارزیابی:

ارزبابی بر اساس سوالات کتبی از مباحث درس  و ارزیابی پروژه عملی درس

 

منابع درس:

  1. برقی، حمید و قنبری، یوسف (1394)، رهیافت های مدیریت توسعه پایدار مناطق روستایی با تاکید بر ایران، قطب علمی جغرافیا و برنامه ریزی شهری منطقه ای دانشگاه اصفهان.
  2. شاخص های توسعه پایدار: نویسندگان (بدریچ مولدان- سوزان بیلهارز)، ترجمه و تدوین: نشاط حداد تهرانی و دکتر ناصر محرم نژاد؛ انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.
  3. Sivagurusamy Nakkiran .G.Ramesh, 2009, Research methods in rural Development, Deep & Deep Publications.
  4. Sivagurusamy Nakkiran, 2007, Training Techniques for Management  Development, Deep & Deep Publications.
  5. Gyanmudra, 2015,  Research methods for  rural Development Professionals, National Institute of  Rural Development & Panchayati Raj (India).
  6. N.Narayanasamy, 2009, Participatory  Rural Appraisal: Principles,  methods and Application, SAGE  Publications  India.

منابع جهت مطالعه بیشتر:

  1. آسایش، حسین (1390)، کارگاه برنامه ریزی روستایی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
  2. صلاحی اصفهانی، گیتی و سلطانی مقدس، ریحانه سادات (1396)، کارگاه برنامه ریزی روستایی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
  3. مقصودلو، بیژن و مقصودی،راشین (1395)، توسعه پایداربخشی و فضایی(اصول و مدل های پایدارسازی استراتژیک، ناشر تالاب.
  4. برقی، حمید ؛ قنبری، یوسف و نکویی نائینی، سیدعلی (1395)، مدیریت راهبردی توسعه مناطق روستایی در ایران، قطب علمی جغرافیا و برنامه ریزی شهری منطقه ای دانشگاه اصفهان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس ایمیل:

z.soltani@scu.ac.ir

مرتبة علمی: استادیار

نام و نام خانوادگی استاد: زهرا سلطانی

نیمسال تحصیلی : 99-98

 

گروه: جغرافیا وبرنامه ریزی شهری

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی

تعداد واحد: 2

نام درس: گارگاه مدیریت توسعه پایدار روستایی

 دورة تحصیلی: ارشد

 

جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس تخصصی

 

هدف کلی:

آشنایی و فراگیری تدوین یک طرح تحقیقی، جمع آوری داده ها واطلاعات، تحلیل داده ها و ارائه راه حل ها برای مسائل ومشکلات پیش روی مدیریت توسعه پایدار روستایی

 

اهداف یادگیری:

از دانشجویان انتظار می رود که پس از اتمام دوره توانایی بررسی و تجزیه و تحلیل حداقل یکی از مسائل و مشکلات روستایی را با دیدگاه مدیریت توسعه پایدار روستایی داشته باشند.

 

رفتار ورودی:

انتظار می رود دانشجویان با مفاهیم و مبانی نظری مرتبط بامدیریت توسعه پایدار روستایی و همچنین  کار با نرم افزارهای تخصصی مرتبط بارشته خود را آشنایی داشته باشند.

مواد و امکانات آموزشی:

وسایل وتجهیزات کارگاهی، اسلاید، نرم افزارهای آموزشی، نقشه.

 

روش تدریس:

ترکیبی از سخنرانی، بحث های گروهی و راهنمایی در ایفای نقش دانشجویان جهت انجام پروژه عملی درس.

طرح اولیۀ عنوان د رس هر جلسه (نوشتن واژگان کلیدی بر تخته).

پرسش از دانسته های دانشجویان (نوشتن تیتر وار نظرات دانشجویان بر تخته).

طرح درس به صورت پرسش و پاسخی و ردّ و اثباتی با دانشجویان.

ایجاد فضای گفتگو و مناظره بین دانشجویان دربارۀ مطلب هر جلسه.

 

 

 

وظایف دانشجو:

مشارکت در مباحث نظری  و گروهی

 همچنین تعریف و انجام کار عملی درس متناسب با مباحث کارگاه

 

شیوه آزمون و ارزیابی:

ارزبابی بر اساس سوالات کتبی از مباحث درس  و ارزیابی پروژه عملی درس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع درس:

  1. برقی، حمید و قنبری، یوسف (1394)، رهیافت های مدیریت توسعه پایدار مناطق روستایی با تاکید بر ایران، قطب علمی جغرافیا و برنامه ریزی شهری منطقه ای دانشگاه اصفهان.
  2. شاخص های توسعه پایدار: نویسندگان (بدریچ مولدان- سوزان بیلهارز)، ترجمه و تدوین: نشاط حداد تهرانی و دکتر ناصر محرم نژاد؛ انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.
  3. Sivagurusamy Nakkiran .G.Ramesh, 2009, Research methods in rural Development, Deep & Deep Publications.
  4. Sivagurusamy Nakkiran, 2007, Training Techniques for Management  Development, Deep & Deep Publications.
  5. Gyanmudra, 2015,  Research methods for  rural Development Professionals, National Institute of  Rural Development & Panchayati Raj (India).
  6. N.Narayanasamy, 2009, Participatory  Rural Appraisal: Principles,  methods and Application, SAGE  Publications  India.

منابع جهت مطالعه بیشتر:

  1. آسایش، حسین (1390)، کارگاه برنامه ریزی روستایی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
  2. صلاحی اصفهانی، گیتی و سلطانی مقدس، ریحانه سادات (1396)، کارگاه برنامه ریزی روستایی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
  3. مقصودلو، بیژن و مقصودی،راشین (1395)، توسعه پایداربخشی و فضایی(اصول و مدل های پایدارسازی استراتژیک، ناشر تالاب.
  4. برقی، حمید ؛ قنبری، یوسف و نکویی نائینی، سیدعلی (1395)، مدیریت راهبردی توسعه مناطق روستایی در ایران، قطب علمی جغرافیا و برنامه ریزی شهری منطقه ای دانشگاه اصفهان.